28.7.06

Lisää hämäriä tanssikuvia

Olen ahkeroinut kuvien parissa ja päässyt jo toukokuun loppuun. Kansiojärjestelyjä pitää vielä vähän hioa, että saan ryhmiteltyä kuvat suurin piirtein järkevän kokoisiksi kokoelmiksi. Satunnaisesti olen yrittänyt karsia niitä kaikista epätarkimpia ja rakeisimpia kuvia, mutta sitten taas tulee mieleen, että niissä täytyy olla jotain kiinnostavaa, kun en kerran ole niitä jo aiemmin poistanut kokoelmista. Eri asia sitten näkeekö kukaan muu niissä yhtään mitään kiinnostavaa, tai muistanko edes itse, miksi ne on pitänyt säästää.

Les Amazones 5Hassua oli katsella Thièsin reissun kuvia, kun ollaan tanssikurssilla treenattu koreografiaa WaFlashin Sincerité-biisiin. Olisihan sille koreografialle ollut käyttöä jo siellä juhlakonsertissa... Video ei ole kai vieläkään ilmestynyt, vaikka jotain huhua moisesta kuulin jo ennen Senegalista lähtöä.

Tanssitreenit siis jatkuvat, ja samalla yritän vähitellen orientoitua ajatukseen, että pitäisi ryhtyä tässä piakkoin taas tuottamaan jotain kirjallista tuotosta kaikesta Senegalissa opitusta. Aika vaikealta tuntuu... Toivon mukaan kaikkea materiaalia läpikäydessä alkaa hahmottua sellaisiakin ajatuksia, jotka saa muotoiltua sanalliseen muotoon ja jopa naamioitua tieteellisiksi. Joku ajatuksentapainen sanallisesta ja ruumiillisesta tietämisestä kävi tässä jonain päivänä tanssitunnilla mielessä, mutta hävisi sitten saman tien.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Sanallisesta ja ruumiillisesta tietämisestä - hmm., kerro lisää, tosi mielenkiintoista.

[Puolitosissaan: Sinähän voit lanseerata jonkun ihan oman käsitteen, mielellään vielä sellaisen, josta voi varioida jotakin jokaisen, myös tanssimattoman ihmisen elämisen ja olemisen kuvaamiseen - vrt. personal training, life coaching - brändätään sulle jotain ihan omaa teoreettista taustaa vasten tanssillinen treenaustuote..*kops* (lyö itseäänhalolla päähän) khm. No joo.

Mutta siis kerro, millaisia ajatuskulkuja kehittelit tuosta ruumiillisisesta tietämisestä? Onko sillä jotakin yhtymäkohtia johonkin jo olemassaolevaan teoriaan vai lähditkö ihan omille ajatusurille?

Elina kirjoitti...

Joo, kehitellään omia käsitteitä... ja kerron lisää, sitten joskus kun osaan muotoilla näitä ajatuksia johonkin selkeään sanalliseen muotoon - sehän tässä juuri on se ongelma.

Ruumiillinen tietäminen (tai ruumiilla tietäminen) on kai jo aika vanha juttu, mutta tanssintutkimuksen piireissä edelleen kovin in ja pop. Mihinköhän teoriaan se liittyisi, olisiko jotain fenomenologien juttuja, kirjallisuusiitteitä varmaan löytyisi omasta kotoa tai työhuoneelta muttei täältä vanhempien nurkista. Kai se juontaa juurensa Polanyin "hiljaiseen tietoon", eli että ihminen tietää kaikenlaista, mitä ei pysty ilmaisemaan sanallisesti.

Olikohan Polanyikin fenomenologi? Ne kaikki filosofiaa opiskelleet ystävät voisi nyt jakaa tietämystään tästä tietämisestä. Voisi olla hyödyllistä mullekin...

Anonyymi kirjoitti...

Ja sit toisesta suunnasta jotakin niin banaalia kuin NLP:n kinesteettinen oppimistyyli, eikös sekin jotain ruumiin "muistamisesta" yritä ammentaa; tai entäs se, mitä Alexander - tekniikassa opetetaan, millekäs teoreettiselle taustalle se "kropan" muisti perustuu, kysyy tiedonjanoisena täydellinen ummikko näissä asioissa

Elina kirjoitti...

NLP:stä en kyllä tiedä yhtään mitään, mutta Alexander-tekniikka ja muut vastaavat kai yleensä hyödyntää tuota "ruumiin muistia" niin, että toistetaan tiettyjä liikesarjoja tms. niin kauan, että ne automatisoituu ja ihminen ottaa ne huomaamattaan käyttöön muulloinkin.

Tanssipiireissä tähän ruumiin tietoon ja muistiin tuntuu välillä liittyvän vähän liikaa mystiikkaa, vaikka kyse on lähinnä opituista toimintamalleista - eli ollaan opittu (esim. lapsena tai myöhemmin ihan tietoisesti harjoittelemalla) tietynlaisia tapoja liikkua ihan vastaavasti kuin ollaan opittu puhumaan ja ymmärtämään mitä toiset puhu (ja myöhemmin ehkä opittu vieraitakin kieliä).

Eli kun tarpeeksi tanssii, niin oppii kyseisen tanssilajin säännöt vastaavasti kuin jonkun kielen kieliopin ja voi sitten kehitellä omia tansseja sen pohjalta. Helposti tulee käytettyä sanaa tiedostamaton, mutta oikeastaan tuollaiset liikemallit ei (ainakaan jos tanssia ajatellaan) läheskään aina ole tiedostamattomia mutta hyvin usein "sanallistamattomia".

Joten tutkijan kannalta ongelma on se, että tuo käytännön harjoittelun kautta saatu tieto pitäisi jotenkin saada muunnettua sanalliseen muotoon. Ja sitten pitäisi vielä tulkita jotain hienoa, että saisi sen väitöskirjan kirjoitettua...