Näytetään tekstit, joissa on tunniste movies/tv. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste movies/tv. Näytä kaikki tekstit

5.9.07

Before the Music Dies


I guess they haven't shown this in Finland or maybe I'm just so very out of everything nowadays... Well, luckily some people keep others informed. So just as a reminder to myself to check this film out some time in the future. And to anyone else who might be interested, of course.

11.4.07

Tää ois niinku julkkis

No nyt se sitten on julkaisu! Ainakin huhujen mukaan mut on tänään nähty Senegalin telkkarissa. Ehkä saan sen videon vielä joskus itellenikin. Mutta kun ei siellä muutenkaan tunnuta pahemmin pitävän kiirettä missään, niin saattaa vähän kestää...

9.11.06

Voi ei

Miten mä oikein ehdin käydä kattomassa nää kaikki... Yhden oon kyllä nähnyt ennestään.

[Lisäys hetkeä myöhemmin:] Tässä henkilökohtainen aikataulusuunnitelma (HATS?), jos vaikka joku haluaa lähteä mukaan. Linkkaan ehkä joskus myöhemmin leffojen esittelyihin, jos sellaisia tulee vastaan, lyhyet esittelyt on tuossa yllä linkatulla sivulla. No, saa nähdä, jaksanko oikeasti käydä edes nämä katsomassa.
  • su 19.11. klo 19 Bamako (ehkä myös Tsotsi siihen perään, jos jaksan, mutta koska se on voittanut Oscarin, se varmaankin tulee vielä normaaliohjelmistoon)
  • ti 21.11. klo 19 Hero
  • ke 22.11. klo 19 Sisters in law
  • la 25.11. klo 21 Abouna
  • su 26.11. klo 19 U-Carmen

16.10.06

She buys a ticket 'cause it's cold where she comes from

Onpa taas ollut harvinaisen tavanomainen viikonloppu eli en ole tehnyt oikein mitään muuta kuin katsellut telkkaria ja valvonut liian myöhään. Pakko oli myös siivota, kun alkoi lattiat olla täynnä hiuksia ja villakoiria. Mitähän vitamiinia muuten pitäisi saada lisää, ettei ihan kaikki hiukset irtoaisi päästä?

Perjantaina olin vielä hyvässä työvireessä, sain sen toisenkin hakemuksen valmiiksi ja kirjoitin yhden kirja-arvostelun, joka on (kuten kaikki muukin) ollut tekeillä aika kauan. Kirjaan liittyen tuli mieleen kaikenlaista feminismiin liittyen, mutta en sitten jaksanut ajatella asiaa paljon enempää, jotenkin noissa eksplisiittisen feministisissä tutkimuksissa vaan aina tuntuu menevän jotain vähän pieleen. No, sopii lukea se kirja-arvostelu sitten, jos kiinnostaa (Musiikin suunta 4/2006, ilmestynee kyllä vasta tammikuussa).

Heh, Last.fm soittaa biisiä Sunday Bloody Sunday, sehän sopii... Piti tänäänkin muka tehdä jotain töiden hyväksi, mutta enpä sitten tehnyt, vaan sivistin itseäni Afrikka-dokumenteilla ja erinäisillä viihdesarjoilla, minkä nyt netissä roikkumiselta ja (lähes) jokapäiväiseltä mese-videopuhelusessiolta ehdin.

Africa in Yellow
Geldofin Afrikka-sarja vaikutti periaatteessa hyvältä, sellaiselta että oikeasti on yritetty tehdä jotain vähän viisaampaa ja ei-niin-stereotyyppistä dokumenttia Afrikasta, mutta sitten siinä kuitenkin oli kaikenlaista, mikä ärsytti. Ainakin maisemakuvat oli vähän liian maalattuja - vai miksi telkkarissa ei pilvet koskaan liiku? Muutenkin värit näytti jotenkin ylikorostetuilta. Ja sitten puhuttiin "Afrikasta" tarkoittaen kai sitä osaa Afrikasta, jossa kyseisessä jaksossa oltiin, tai jos ihan tosissaan tarkoitettiin koko Afrikkaa, niin sitten en oikein ymmärrä. Sekin oli vähän hassua, kun Geldof selitti pitkiä pätkiä siitä, miten Afrikka ei kaikenlaisista maantieteellisistä syistä ole voinut "kehittyä", niin kuin tämä länsimainen "kehitys" olisi sitä ainoaa oikeaa kehitystä. Jaa, tuolla BBC:n sivuilla olevassa esittelyssä onkin pitkät pätkät samaa monologia, joka oli siinä ohjelman alussa: "From the beginning, geography stood against Africa." Niin kai sitten.

Perjantaina mietin myös, että varmaan vielä pilaan maineeni musiikkitieteilijänä kaiken musiikin takia, mitä työhuoneella tulee kuunneltua. Kun siitä huoneen ohi kulkee kaikkia vakavaa musiikkia harrastavia kollegoja ja jotain saattaa kuulua sinne aulaankin, jossa välillä pyörii opiskelijoita. Tänään kyllä kuuntelin levyllisen mordvalaisten mummojen lauleluita täällä kotona, se kai olisi kovin etnouskottavaa kuunneltavaa (klikkaa global musicbox > julkaistut cd:t) töihinkin, mutta siellä vaan tarvitsee jotain vähän populaarimpaa... Edellisen linkin takaa löytyvää Stilimban levyä kyllä kuuntelinkin tässä joku päivä, mutta sepä onkin aika kepeä.

Nyt voisi käydä nukkumaan, että huomenna jaksaisi herätä puhumaan opiskelijoille kenttätyöstä. Onneksi luento alkaa vasta klo 12.

11.10.06

Väsyttää

Noita edellisessä vuodatuksessa mainittuja asioita puuhaan edelleen, paitsi yhden hakemuksen lähetin jo, ja lisäksi on yksi luento ensi maanantaina, joka kai olisi syytä valmistella. On tännekin pitänyt sepustaa jotain, mutta ei ole mitään kovin kiinnostavaa kerrottavaa.

No, ne saksalaisen koulun juhlat lauantaina oli ihan kivat... Finlandia-talolla oli Mozartia ja Bachia ja puheita. Mun mielestä olisi kyllä pitänyt olla myös Beethovenia, lopun kuoropaatos olisi ollut täydellinen, jos ennen tai jälkeen Finlandian olisi vetäisty Ode an die Freude... eikös se ole joku EU-tunnussävel muutenkin? Mutta siellä törmäsin onnekkaasti kahteen luokkakaveriin. Ja illallisilla oli sitten toiset kaksi. Ruoka oli hyvää ja (yhtenä) juontajana MTV3:n loppukevennystyyppi. Kaksi opettajaa muisti mut.

Se kai piti kertoa, että digiboxin hankinta osui varsin sopivaan hetkeen. Vielä kun muistaisi, milloin Monty Pythonit tulee tuolta Teemalta. Ja mietin taas kerran, pitäisikö ruveta maksamaan tv-lupamaksua, kun nyt kerran on vähän enemmän katseltavaakin. 200 euroa vuodessa vaan on riistoa...

6.10.05

Korjattu telkkari ja rikkinäiset kukat

Oma telkkari (jolla ei ole nimeä) palasi kotiin tänä aamuna. Videonauhuri ei kylläkään toimi, joten taidan pian lähteä elektroniikkaostoksille. Ratkesipa samalla se, ostanko uuden talvitakin vai en. Yhtä aika kivaa oon katsellut, mutta en siis osta sitä, kun kerran pitää sijoittaa videoihin. Vaikka mitäpä minä talvitakilla...

Saan muuten pehmeän laskun Senegalin meininkeihin, kun Pathe tulee marraskuun puolivälissä käymään Suomessa. Eli järkkäilen taas kurssia, laitan infoa afrotanssi.nettiin, kunhan kerkiän. Miten taas tuntuukin, että kaikki aika kuluu kaikenlaiseen järjestelyyn. Tällä kertaa löytyi kyllä sali tanssikurssille sen verran helpolla (Aleksanterin teatterista) ettei voi valittaa. Kun kaikki muukin järjestyisi yhtä helposti.

Taidan jälleen kerran kuluttaa enemmän aikaa kaikista asioista stressaamiseen kuin niiden hoitamiseen, oma vika tietysti, ettei saa mitään järkevää aikaan vaan puuhailee kaikkea turhanpäiväistä. Tai pohtii oman elämänsä surkeutta. Sekin ehkä auttaisi, että keskittyisi yhteen asiaan kerrallaan (eikä esimerkiksi bloggaisi samalla kun lukee opiskelijoiden hengentuotoksia).

Niin, käytiin katsomassa Broken Flowers tiistaina (joo, siinä Nytin ennakkonäytöksessä, olinpa kerrankin nopea), ei oikein tehnyt vaikutusta. Olihan se ihan hauska, mutta jonkinmoinen pettymys kuitenkin kaiken hehkutuksen jälkeen. Erityisesti tuo päähahmo jäi aika hämäräksi, siis minkä takia se oli niin loputtoman apaattinen. Taisi olla vähän huono vuosi Cannesin festareilla.

30.9.05

Vihreää teetä ja puolukoita perjantai-iltana eli Elinan tehokas ja terveellinen elämä

Aleksin leffa (täältä traileri ym.) tuli siis katsottua viime sunnuntaina. En osaa tehdä mitään nasevaa yhteenvetoa, henkilökuvasta oli kuitenkin kyse ja hienostihan se oli toteutettu. Mielelläni olisin katsellut Burkina Fason maisemia ja meininkejä pitempään kuin 25 minuuttia. Landaya rehearsalVaikka se kai on vaan hyvä juttu, jos dokumenttielokuvan loppuessa toivoisi näkevänsä vielä lisää. Tanssia oli kyllä aika vähän, jos nyt jostain pitää valittaa, mutta eipä se mikään olennainen asia tuossa leffassa ollut. Toivottavasti pojat saavat siitä DVD-julkaisun aikaiseksi, extrojen kera.

Lienenköhän valaistumisen tiellä, kun keskiviikkona jooga tuntui sujuvan aiempaa paremmin. Tai miten sen nyt selittäisi, yhtä rankkaa oli kuin ennenkin, mutta asennot tuntuivat kerrankin menevän oikein ilman ihmeempää vääntöä ja säätämistä. (Kampaaja-ajankin sain kyllä varattua ensi viikoksi.) Torstain flamencotunneilla sain sitten loputkin lihakset kipeiksi, mutta onneksi ei tehty piruetteja, olisi voinut mennä usko omien kykyjen kasvuun saman tien...

Töitä on tullut tehtyä jonkin verran, enimmäkseen vaan luettua, mutta onhan sekin tarpeellista. Tekemättömien töiden lista alkaa kyllä kohta vähän stressata. Ennen Senegaliin lähtöä pitäisi saada aikaan kaksi artikkelia, joita en ole vielä edes aloittanut. Kolmaskin olisi jo mielessä, englanniksi parin suomenkielisen pohjalta, mutta sitä en varmasti ehdi. Siitä kesällä valmistuneesta artikkelistakin pitäisi jo piakkoin tulla referee-lausunnot, milloinhan muka sitä ehdin muokkaamaan (jollei sitä nyt suoralta kädeltä hylätä).

VihtoriKoneiden personifioiminen on näköjään geneettinen taipumus: Ilona kertoi, että sillä on uusi tietokone, jonka nimi on Elmeri. Se on kuulemma aika kiva. Tän mun koneen nimihän on Akseli (taas suuri blogipaljastus!), ja on tääkin enimmäkseen kiva. Ristin tänään Merjan luvalla meidän työkoneen (kuvassa) Vihtoriksi, onhan se jo aika vanha ja tooosiii hiiidaaas. Ei paljon tuntunut auttavan sekään, että atk-Ville kävi lataamassa uuden käyttiksen, mutta jos se nyt toimisi edes vähän luotettavammin, kun ei uudesta koneesta ilmeisesti ole mitään toiveita. Että näin yliopistolla, mistäs vielä säästettäisiin?

Omaa telkkaria alkaa muuten olla jo vähän ikävä, eikä isältä ole edes tullut mitään tietoa sen tilasta. Isältä ja äidiltä sain lainatelkkarin mukana kolme rasiallista puolukoita, joita en oikeastaan halunnut, mutta kun ne on niin terveellisiä - ja Ilonakin syö niitä. Tänään tein sitten ihan itse vispipuuroa, kiitos vaan Päiville ideasta, muussa muodossa en saisi niitä marjoja ikinä syötyä pois. Siitä tuli jopa ihan hyvää, näköjään sauvasekoitinkin kelpaa ihan hyvin vispipuuron vispaamiseen (ainakin mannaryyniklöntit hajosi tehokkaasti). Mutta häviääkö puolukoista kaikki vitamiinit ja muut keitettäessä? Ja laitetaanhan vispipuuroon aika paljon sokeriakin, hmm, se siitä terveellisyydestä.

25.9.05

Why is everything here completely pointless?

Chocolate Factory

Just saw Charlie and the Chocolate Factory on Friday, and it's really great, even better than I expected - and I would expect quite a lot from a film by Tim Burton with Johnny Depp - the best film I've seen for a long time. And so funny. What can I say, there are just so many details that were so amazing, although the story itself is quite predictable. I just enjoy so much these kinds of absurdities that Tim Burton seems to be a real master of. (I'm sounding American with all this praising, but never mind.)

More films tomorrow, a friend of mine got his documentary about a musician from Burkina Faso ready and the premier was at the Helsinki Film Festival on Thursday. I couldn't make it then (because of flamenco), but luckily there is a second chance to see it tomorrow at 12 - I should be in bed already... It will be shown together with a film from Mali called Life on Earth, which I'm quite sure I've seen before, but I can't remember what it was like even after reading the description on the festival page.

I've been eating too much chocolate lately.

3.7.05

Afrikka-päivät / Theme: Africa

Tästäpä muotoutui varsinainen Afrikka-teemaviikonloppu. Eilen katselin Live8-konserttia telkkarista, ja ärsyynnyin monenlaisista asioista. Tänään taas kävin katsomassa (afrikkalaisen) elokuvan Moolaadé, joka puolestaan oli oikein myönteinen kokemus. Molemmista kirjoitin tuonne Afrotanssi.netiin, joten ei niistä sen enempää tässä, käykää lukemassa siellä. Tulipa tänään käytyä myös djembe-tunnilla, samoin kuin torstai-iltana. Rummuttelu jäikin Joensuussa vähälle, mutta ihmeen hyvin tuntuu jotkut jutut olevan liikemuistissa. Djemben kalvo taitaa tosin vedellä viimeisiään, mutta onhan se jo viisi vuotta vanha.

This turned out to be quite an Africa theme weekend for me. Yesterday I watched the Live8 concert(s) on TV and got pretty angry. Firstly because didn't show any African music, although there was a concert in Johannesburg with African artists. Well, there was Youssou Ndour, but he only sung Seven Seconds, which has absolutely nothing to do with African music except for Youssou himself. Secondly because of the way Africa and Africans were represented on that show, as shocking (starving children) or idyllic (beautiful sceneries) pictures in the background of Western pop stars. And many real problems - like EU & US customs regulations - were not mentioned at all. Nice idea, bad realization, that's my opinion about the whole thing. I wrote some comments in Finnish on the African dance website Afrotanssi.net, and there are two links to other people's opinions in English, so check these out: "Live8 and Those Who Would Steal African Humanity" & "Africa's a continent, not a crisis". [Here's one more (that I found later) from someone in Kenya "Live Aid? Please!", read also the follow-up "Get Real: Global Politics 101 & Live 8".]

Today I went to see the film Moolaadé which was a more positive experience. The director Sembene Ousmane is Senegalese, but the film has been made in Burkina Faso with local actors. The film is quite dramatic (it's about female circumcision) but also very visual, with lots of details and wonderful colours. The funny thing was, that I had the whole theatre to myself. It was after all at 1:30 PM on a very sunny summer day. Today and on Thursday I have also been playing djembe after a very long break (due to living in Joensuu), Merceau from Burkina is again here for the summer.